Schade! Wat nu?
Schade ontstaat na een ongeval met een voertuig, door een flinke hagelbui of doordat iemand er met een boodschappenkarretje tegenaan rijdt. De auto hoeft dus helemaal niet te rijden om schade op te lopen! Het kan bijvoorbeeld gaan om een deuk, kras of een sterretje in de ruit. Dan hoef je natuurlijk niet gelijk een nieuwe auto te kopen. In de meeste gevallen kan de schade worden hersteld. Misschien wel door jou!
Schade, wat ga je doen?
+
Net als een arts ga je eerst diagnose stellen; kijken wat er precies aan de hand is. Schade aan de buitenkant van de auto is natuurlijk makkelijk te zien, maar wat is er binnenin de auto allemaal gebeurd? Het is net als bij mensen; als jij op je hoofd bent gevallen gaat een arts ook eerst goed kijken wat er met je aan de hand is. Hij begint niet gelijk met het hechten van je wond, misschien is er van binnen wel veel meer aan de hand! Dat doe je met een auto, camper, motor of truck ook; met een computer ga je het voertuig ‘uitlezen’. Dan weet je of er bepaalde storingen zijn. Daarna kan je aan de bestuurder vertellen wat de schade is, hoe dit opgelost kan worden en hoeveel dit zal kosten.
Hoe wordt schade berekend?
+
Om de prijs van schade te berekenen gebruiken schadeherstellers gespecialiseerde softwareprogramma’s (calculatieprogramma’s). Met zo’n programma bereken je hoeveel de (nieuwe) onderdelen kosten en hoeveel werkuren en ook de hoeveelheid verf die je nodig hebt om de schade te herstellen. Voor ieder voertuig zijn grafische tekeningen beschikbaar waarbij per onderdeel wordt aangegeven of het onderdeel vernieuwd, hersteld, gespoten of gedemonteerd moet worden.
Bram (Spuiter):
Ik ben nu vijf jaar autospuiter. Ik ben begonnen als autoschadehersteller, maar ik mocht toen een keer helpen met het spuiten van een auto. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik ook de opleiding heb gevolgd om auto’s te mogen spuiten. Daar heb ik geen moment spijt van gehad.
Wanneer is een voertuig total loss?
+
Sommige voertuigen kan je niet meer herstellen. We spreken dan over ‘total loss’. Een voertuig kan technisch en economisch total loss zijn:
• Technisch total loss houdt in dat het op technisch gebied niet meer mogelijk is om het voertuig te herstellen. Iemand heeft bijvoorbeeld een auto helemaal in de prak gereden. Dan gaat de auto naar het demontagebedrijf.
• Economisch total loss houdt in dat het financieel niet verantwoord om de schade te herstellen, als de reparatiekosten hoger zijn dan de dag-vervangingswaarde min de restwaarde. Dat betekent dat het voordeliger is om het autowrak te verkopen en met het geld een ander voertuig te kopen.